Vanaf het vliegveld

12 april 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Aangezien ik ongeveer evenveel tijd doorbreng met wachten als met reizen is het schrijven van mijn laatste blog een goede tijdsbesteding.

Ik zit momenteel op het vliegveld te wachten op mijn eerste vlucht naar Johannesburg, in Joburg weer 5 uurtjes wachten op de vlucht naar Londen en in Londen nog een uurtje voor de vlucht naar Amsterdam. Vanmorgen ben ik om 7.45 uur vertrokken uit Port Alfred, dus tegen de tijd dat ik in Wolvega ben heb ik er zo’n 28 uur aan reizen/wachten op zitten. Je snapt dat ik daar niet heel erg gelukkig van wordt, maar dat werd ik ook niet van het feit dat ik Zuid-Afrika alweer ga verlaten.

Afgelopen maanden zijn zo ontzettend snel gegaan, ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik op Schiphol stond, maar daarin tegen voelt Krugerpark alweer een eeuwigheid geleden.

Afgelopen 2,5 week heb ik Kaapstad en Durban bezocht. Mijn oorspronkelijke plan om een weekje Kaapstad en vervolgens via de Garden Route terug te reizen heb ik al snel laten varen. Ik vond Kaapstad te mooi vond om daar maar een weekje door te brengen. Jammer genoeg was het in Kaapstad niet echt mooi weer, dus besloten om voor de laatste dagen naar Durban te vliegen op de zon nog even op te zoeken. En met het niet reizen via de Garden Route gelijk nóg een excuus gevonden om terug te komen naar Zuid-Afrika.

Kaapstad bestond voor mij vooral uit heerlijk eten, lekkere wijnen en gezelligheid. Ik heb de meeste tijd doorgebracht met Philippine, Roos en Jop, die gelukkig ook alle drie van lekker eten en wijn houden, schept een band. We hebben heel wat foodmarkets, foodhallen en restaurants bezocht. Hoogtepunt hierbij was sowieso Stardust, een restaurant waarbij de obers tussen het serveren door op het podium staan te zingen, dansen of muziek maken. Echt geweldig. Mocht je ooit naar Kaapstad gaan, ga daarheen! Daarnaast heb ik natuurlijk ook de toeristische trekpleister bezocht, Lion’s Head beklommen en geabseild (abgeseild?) van de Tafelberg. Ik kan alles tot in detail beschrijven, maar moet ook nog wat te vertellen hebben als ik thuis kom en ik denk dat de foto’s ook al veel zeggen. Wat een prachtige stad en wat heb ik heerlijk gegeten!

Vanuit Kaapstad naar Durban gevlogen. Een lichtelijke afknapper als je eerst Kaapstad heb bezocht. Het is een havenstad met veel industrie en weinig natuur, niet echt een genot voor het oog dus. Al met al, prima vermaakt daar en nadat ik daar in stromende regen aankwam, toch nog wat aan m’n kleurtje kunnen doen. Wie verwacht dat ik goed bijgekleurd terug kom heeft het mis. Ik heb tijdens mijn verblijf in Zuid-Afrika één dag in de zon gelegen op het strand, één dag in de tuin en één dag bij het zwembad in Durban, achteraf gezien best zonde. Durban heb ik ontdekt met mijn drie persoonlijke bodyguards, Jeroen, Berry en Quimar, mijn huisgenoten uit Port Alfred. Ik voelde me niet echt op mijn gemak in Durban. In Kaapstad kun je als meisje gewoon alleen over straat, dat durfde ik in Durban niet. Misschien had het wel gekund, maar na wat waarschuwingen, nageroepen te worden op straat en van boven tot onder bekeken te worden was het mij wel dierbaar. In Durban een citytour gedaan waarbij we de foodmarket in Durban bezochtten. Even iets anders dan die in Kaapstad.. Hier hingen de koeien-, schapen- en geitenkoppen gewoon voor je klaar, soms nog met huid en al omdat ze nog niet volledig geslacht waren. De 1,5 dag die erna kwam was ik even lichtelijk vegetarisch. Ook hierbij zullen de foto’s voor zich spreken vermoed ik zo. Ook in Durban weer een puntje van mijn bucket list af kunnen strepen door naar een Rugby wedstrijd te gaan. Een toffe ervaring, maar het overtrof zeker de voetbal wedstrijd in Soweto niet!

Het uploaden van de foto’s zal ik wel pas in Nederland kunnen doen, maar m’n laatste verhaaltje vanuit het prachtige Zuid-Afrika is in ieder geval geschreven. Ik heb het hier echt geweldig gehad, was er nog niet klaar voor om alweer naar huis te gaan, maar met heel veel verhalen en herinneringen rijker is het nu toch echt tijd om op het vliegtuig te stappen .

-- Geupload (upgeload? :p) vanuit Johannesburg, op het vliegtuig stappen werd namelijk naar het vliegtuig rennen.. Was wat gewijzigd in het vluchtschema en ik werd omgeroepen. Oeps. --

Tot in Nederland.
Liefs!

1. Tante Francien:
    10 mei 2016
    Hoi Petra
    mooi laatste verslag
    wegens omstandigheden nu pas goed gelezen.
    liefs tante Francien
  2. Tante Francien:
    10 mei 2016
    Hoi Petra
    Ik was het vinkje vergeten.
    Tante Francien